donderdag 30 juli 2015

Appelcake


Ja, ik weet het, er staat al een recept voor appelcake op mijn blog. Geloof me, deze is behoorlijk anders, en uit toeval "geboren". Ik wilde een cake bakken, maar had geen gewone suiker meer in huis, dus deze heb ik vervangen door lichtbruine basterdsuiker. Daarna bedacht ik dat de lichte caramelsmaak die deze suiker geeft vast lekker was met appel en voilá, een nieuwe appelcake was bedacht!

Benodigdheden:
200 gram roomboter
200 gram basterdsuiker
4 eieren
1 zakje vanillesuiker
250 gram zelfrijzend bakmeel
1 flinke appel
Eetlepel bloem

Bakvorm (tulband of rechte vorm)

 
Verwarm je oven voor op 160 graden.
 
Klop de boter samen met de basterdsuiker en vanillesuiker tot een luchtig mengsel. Voeg een voor een de eieren toe. Klop dit, als alle eieren opgenomen zijn, nog even goed door tot het een redelijk luchtig mengsel is.
Voeg het zelfrijzend bakmeel lepel voor lepel toe, meng dit niet meer te lang om te voorkomen dat je cake straks te hoor wordt en daardoor inzakt.
 
Schil de appel en snij hem in kleine stukjes. Ik gebruikte een Pink Lady, omdat deze lekker stevig blijft. Vermeng de appel met een eetlepel bloem zodat ieder stukje appel gecoat is, dit om te voorkomen dat de appel straks naar beneden zakt. Voeg de appel toe aan je beslag, en roer dit even snel door.
 
Stort het beslag in de vorm, en bak deze af in de oven op 160 graden. Bak je de cake in een tulband dan is hij na 40-45 minuten gaar, bak je hem in een lange cakevorm dan duurt dit ongeveer een uurtje.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten