zondag 31 mei 2015

No-knead bread


Hey, daar ben ik ook weer eens! Ik heb een tijdje maar weinig aan bakken gedaan, maar ik heb me voorgenomen dit weer een beetje op te pakken. Gister ben ik al voorzichtig begonnen, en ben ik een no-knead brood, oftewel een brood dat je niet hoeft te kneden, gestart. Vandaag heb ik hem afgebakken, en hij is heerlijk!

Het oorspronkelijke recept van het no-knead bread komt van Jim Lahey, maar er staan inmiddels honderden recepten online. Het komt er op neer dat je een mengsel maakt van bloem (joh...), lauw water, zout en een heel klein beetje gist. Dit roer je snel door elkaar, je laat het minimaal 12 uur rijzen, en je hebt zonder enige moeite een zelfgebakken brood. Ik volgde een recept wat ik vond op Eetlustig.

Benodigdheden:
450 gram bloem
360 gram lauw water
7 gram zout
1 gram gist

Ja, 1 gram slechts. Dit is geen typefout ;).



Meng de bloem met de zout, het water en de gist.Roer dit met een pollepel of een andere grotere lepel goed door elkaar, dit hoeft helemaal niet lang, als het maar gemengd is. Doe het deeg in een kom, span er wat plastic folie overheen en leg er een natte theedoek boven op. Laat dit mengsel, op kamertemperatuur, minimaal 12 uur staan.

Na 12 uur is je deeg flink gerezen. Haal het voorzichtig uit de kom en leg hem op een goed gebloemd werkblad. Vouw het deeg een aantal keren voorzichtig over elkaar heen, en vorm hem tot een bal. Leg een flink vel bakpapier in de kom (zo plat mogelijk), leg het deeg hier op en laat het deeg 2 uur rusten.



Als het goed is, is je deeg na ongeveer 2 uur verdubbeld. Zet een hittebestendige braadpan (of römertopf) in de oven, zet de oven op 250 graden, en laat de pan goed doorwarmen. Haal de pan uit de oven, leg VOORZICHTIG het bakpapier met het deeg in de pan, die het deksel op de pan en zet hem weer in de oven, 30 minuten op 250 graden.
Haal na 30 minuten het deksel van de pan. Bak het brood in ongeveer 25 minuten verder af.


Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten