zondag 27 december 2015

Oliebollen

Het recept voor deze heerlijke oliebollen heb ik niet van mezelf maar van Eetschrijver. Alle credits voor Gerrit Jan dus! Ik heb hem een klein beetje aangepast naar mijn smaak, ik heb de kaneel en de citroenschil weggelaten. De sukade vond ik zelf niet zo'n succes en zal ik dus ook niet opnieuw gebruiken (sorry Gerrit Jan!)

Ik heb 3 verschillende versies van het basisbeslag gemaakt, waarvan ik hieronder, voor zover van toepassing, het recept geef. Met het basisbeslag bedoel ik uiteraard ZONDER de vulling van rozijnen, krenten, sukade en appel! Ik heb hierbij de verse gist vervangen door 32 gram droge gist.

Een uitgebreide uitleg van hoe je het beslag maakt staat op het blog van Gerrit Jan. Ik heb voor het mengen mijn keukenmachine gebruikt. Ik ben namelijk vrij lui aangelegd ;) Ik heb 1 kilo bloem gebruikt, hier kwamen ongeveer 70 niet al te grote oliebollen uit. Om 3 versies te maken heb ik het beslag na het rijzen in 3 porties verdeeld.



Versie 1, neutraal. Deze oliebollen zijn dus gemaakt zonder verdere toevoegingen, oliebollen zoals ik ze het lekkerst vind. Gewoon het basisrecept, dus een verdere uitleg lijkt mij niet nodig.



Versie 2, inclusief de vulling. Heerlijk, al laat ik de volgende keer de sucade weg. De appel maakt de oliebol lekker fris en is vooral als de bol nog warm is erg lekker! Omdat ik maar een deel van het beslag hiervoor gebruikte heb ik de hoeveelheden van Gerrit Jan door de helft gedaan.

Pas wel op, door de natte appel gaat je olie behoorlijk spetteren!



Versie 3, en deze is wel van mijzelf. Hartige oliebollen. Ik weet niet welke lekkerder is, de naturel of deze. Eet deze zonder suiker, het toevoegen van suiker is zo zonde van de heerlijke smaak van deze oliebollen! Bak deze oliebollen overigens als laatste, want je vet wordt er vreselijk smerig van!

Voor de hartige oliebollen ben je nodig:

  • Basisrecept oliebollen (zonder vulling)
  • 200 gram zuurkoolspek in kleine reepjes
  • 1 middelgrote ui
  • 150 gram oude kaas

Bak de zuurkoolspek samen met de uitjes tot de spekjes net bruin worden en de uitjes glazig. Laat ze uitlekken in een vergiet en laat ze afkoelen.
Versnij de kaas tot kleine stukjes en roer het door het deeg.
Voeg, als het afgekoeld is, ook het spek-ui mengsel door het deeg en bak de oliebollen net als de overige bollen.





Eet smakelijk, en geniet van je oudjaarsavond!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten