zondag 1 februari 2015

Boekreview: Brood uit eigen oven (Levine van Doorne)



Iedereen die van brood bakken houd, moet Levine van Doorne kennen. Levine bakt op haar blog al jaren de lekkerste broodjes, en haar recepten kloppen eigenlijk altijd. Toen ik hoorde dat ze een boek uit ging brengen wist ik dan ook gelijk wat ik moest vragen voor mijn verjaardag: Brood uit eigen oven, van Levine.


Het boek ziet er aan de buitenkant in ieder geval smakelijk uit, het nodigt zeker aan tot het kopen en lezen van dit boek. Mooi gedaan!


Op de achterkant van het boek staat een korte uitleg over het boek. Zoals je kunt lezen worden veel facetten van het zelf brood bakken behandeld. Niet alleen "standaard" broden, maar ook zuurdesembrood wordt in het boek besproken. Naast recepten staat er ook veel theorie in het boek, maar liefst bijna 50 pagina's vol. Deze theorie is overigens erg prettig geschreven en gemakkelijk leesbaar, niet iets om over te slaan dus!

Voor in het boek staat de inhoudsopgave, overigens staat achter in het boek nog een receptenindex. De inhoudsopgave is duidelijk, de ABC-receptenindex vind ik wat beknopt. Je moet echt exact de naam van het brood wat je zoekt weten, anders vind je hem niet zo snel. De inhoudsopgave is uitgebreider (en zoekt ook gemakkelijker).

Natuurlijk mag een inleiding van Levine zelf niet ontbreken. In de inleiding vertelt Levine over haar blog, maar ook over hoe het boek in elkaar steekt. Leuk om te lezen, zeker met de foto er bij. Ik vind het altijd prettig om een gezicht bij een naam te hebben.

Het eerste deel van het boek gaat dus over de theorie. In het boek staat een uitgebreide uitleg over verschillende soorten meel en hun toepassing, de basisingrediënten van een brooddeeg en te gebruiken gereedschap. Al deze theorie wordt vergezeld door mooie foto's, het gehele boek overigens.

Na de basisingrediënten volgt een stuk over basistechnieken. Het vormen van je deeg, de bakkersformule, een poolish en tenslotte (zuur)desem, inclusief stappenplan. Alles is goed en prettig leesbaar, eigenlijk heb ik geen moment het idee "droge" theorie te lezen, zo gemakkelijk leest het.

Na het doornemen van de theorie is het natuurlijk tijd om zelf aan het bakken te gaan. Het tweede deel van het boek, de recepten, begint weer gemakkelijk met een basis witbrood. Al naar gelang je verder komt in het boek worden de recepten bewerkelijker, maar ook deze recepten zijn allemaal prima te volgen. Ik heb een aantal basisrecepten inmiddels uitgeprobeerd, en mijn favoriet tot nu toe is het brood met pitten en zaden. Zelfs mijn lief, die niet houdt van zelfgebakken brood, vind deze heerlijk!

Alle recepten zijn op dezelfde manier opgebouwd, en dat werkt erg prettig. Bij ieder recept staat hoe het deeg in de standmixer wordt gemaakt, hoe deze in de broodbakmachine wordt gemaakt, en hoe je hem met de hand kunt kneden. Verder zijn alle recepten stap voor stap opgebouwd, en waar nodig voorzien van extra foto's.

Natuurlijk mogen ook desembrood-recepten niet ontbreken. Ik ben nog bezig met mijn starter, dus deze heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Aangezien de gistbroden allemaal prima te bakken zijn, verwacht ik van de desembroden hetzelfde. 

Het boek sluit af met een hoofdstuk "feestbrood". Heerlijke, zoete broodjes, dat past mij wel! Ook deze recepten worden stap voor stap besproken, en zijn voorzien van mooie foto's die zeker uitnodigen tot bakken. De broodjes op bovenstaande foto zijn sinaasappel-amandelbroodjes, en ze zien er geweldig uit.

Brood uit eigen oven is wat mij betreft een schot in de roos. Voor de beginnende bakker is het een geweldig boek, maar ook voor thuisbakkers die wat meer theorie willen lezen is dit een fijn naslagwerk. Alle recepten zijn duidelijk opgebouwd, gemakkelijk omschreven, en voorzien van prachtige plaatjes. Het register had van mij iets uitgebreider gemogen, maar dat is dan ook mijn enige puntje van kritiek.

Groetjes Krista

1 opmerking: