zaterdag 17 januari 2015

Vliegende Jacob

Ik geef het toe, als je de ingrediënten van dit recept ziet dan denk je "dat kan nooit lekker zijn". De eerste keer dat ik over dit (van origine Zweedse recept) hoorde dacht ik namelijk precies hetzelfde. Maar ik vergiste mij, Vliegende Jacob, oftewel Flygande Jacob, is HEERLIJK!

De eerste keer dat ik Flygande Jacob at was (uiteraard) in Zweden, dus de credits gaan naar mijn schoonzusje Ullis! Het oorspronkelijke recept is bedacht door Ove Jacobson. Ove werkte als bevrachter van vliegtuigen, vandaar de naam "Vliegende Jacob".

















                                          

Ingrediënten (voor 4 personen)


  • 200 gram zilvervliesrijst
  • 125 gram gerookte spekblokjes
  • 2 kipfilets (in grove stukken)
  • 200 gram kookroom
  • Chilisaus naar smaak (ik gebruikte ongeveer 2 eetlepels)
  • 2 bananen
  • (gezouten) pinda's













                  

Bereidingswijze


Kook de zilvervliesrijst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
Bak de spekblokjes in een niet te kleine pan ongeveer 5 minuutjes aan, ze moeten nog zacht zijn dus zet het vuur niet te hoog. Laat de spekblokjes uitlekken op een papiertje, maar laat het uitgebakken vet in de pan zitten. Bak vervolgens in dit (kleine beetje) spekvet de grof gesneden kipfilet.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Meng de kookroom met een flinke scheut zoete chilisaus. Verdeel de kipfilet over de bodem van een ingevette ovenschaal. Schep hierover de rijst en vervolgens de kookroom. Snij de bananen in de lengte en in de breedte doormidden en leg ze bovenop de rijst. Verdeel tenslotte de gebakken spekjes over de bananen.

Zet de ovenschotel in de oven, ongeveer 15 minuten. Hak de pinda's in kleine stukjes. Haal de schotel na 15 minuten uit de oven en verdeel de pinda's over de ovenschotel. Doe deze vervolgens nog eens 5 minuutjes terug in de oven (nog steeds op 200 graden).

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten