woensdag 21 januari 2015

Kruidkoek (suikervrij)



Heyhey! Nee, ik ben niet ineens geswitcht naar het suikervrije "geloof" wat zo in is op het moment, maar het heeft zeker een aantal goede ideeën. En ach, je probeert eens iets hè!
Ik kwam op De Smaak van Céline een recept tegen voor een suikervrije kruidkoek welke me erg lekker leek. Maar ja, geen kokosolie in huis, en mijn ahornsiroop was rijp voor de kliko. En dus moest ik het recept naar eigen idee aanpassen. En ik moet zeggen, hij is heerlijk!

Ingrediënten (voor een cakevorm van 20 cm) 

  • 150 gram speltbloem
  • 150 gram volkoren speltmeel
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 2 theelepels baking soda
  • 3 theelepels koekkruiden
  • 1,5 theelepel kaneel
  • 75 gram boter
  • 150 gram (suikervrije) appelstroop
  • 190 gram melk
  • 1 flinke geraspte appel
  • eventueel amandelschaafsel

 

Bereidingswijze

Meng de speltbloem, speltmeel, bakpoeder, baking soda, koekkruiden en kaneel door elkaar.
Smelt in een pannetje de boter en voeg hier de appelstroop aan toe. Roer dit tot de appelstroop wat vloeibaarder wordt. Voeg dit mengsel bij het bloem/meel-mengsel, doe de melk en de appel er bij en roer e.e.a. goed door.

Vet een bakblik van zo'n 20 cm goed in en verdeeg het deeg hierover. Druk de bovenkant een beetje plat, en verdeel eventueel amandelschaafsel over de koek. (bij mij vielen deze na het bakken er weer af, maak de bovenkant daarom voorzichtig een beetje nat).

Bak de kruidkoek in 30-35 minuten gaar. De kruidkoek is gaar wanneer een houten satèprikker er weer schoon uit komt.



Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. ziet er heerlijk uit Krista, jammer dat ik geen speltmeel mag

    Gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vervelend Anita, is dat i.v.m. een allergie?
      Je zou de speltmeel kunnen vervangen door tarwemeel of, als je graag wat meer vezels wilt, volkorenmeel of roggemeel!

      Groetjes Krista

      Verwijderen