dinsdag 30 december 2014

Kniepertjes



Om te beginnen: KNIEPERTJES ZIJN GEEN ROLLETJES!! Ik heb de afgelopen dagen een paar keer gegoogeld op kniepertjes, omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar andermans recepten, en je wilt niet weten hoe vaak ik heb gelezen "kniepertjes, ook wel rolletjes genoemd". Nee. Kniepertjes zijn heel wat anders, niet alleen is de vorm anders, ook het recept is totaal anders. Dus, hou ze voortaan uit elkaar ajb.

Tot zover mijn rant, nu door naar de kniepertjes.

Kniepertjes (en rolletjes) zijn bij mijn weten van oorsprong echt iets uit het noorden van Nederland. Het is niet gewoon een koekje, er zit een diepere betekenis achter kniepertjes en rolletjes, en mede door die betekenis eet je kniepertjes op oudjaarsdag en rolletjes op nieuwjaarsdag.
Kniepertjes zijn plat, en staat symbool voor een open boekrol, met andere woorden, het jaar wat achter je ligt. Rolletjes zijn rond en symboliseren daarmee het nieuwe jaar, wat zich nog moet ontrollen. De geheimen van het nieuwe jaar liggen nog in een boekrol verborgen. Zo. Weer wat geleerd.

Ik ben zelf eerlijk gezegd niet zo gek op rolletjes dat ik die zelf bak (afgezien van dat ze behoorlijk lastig zijn om te bakken), kniepertjes bak ik al wel een aantal jaren zelf. Bij deze mijn recept.



Ingrediënten:(voor ongeveer 100 stuks)
  • 500 gram patentbloem
  • 500 gram (grove) suiker incl. 2 zakjes vanillesuiker
  • 200 gram roomboter
  • 3 eieren
  • 4 - 5 eetlepels water

Verdere benodigdheden:
  • Wafelijzer
  • Bakplaat, bekleed met aluminiumfolie
  • Ovenwant
  • Dunne spatel
  • Keukenpapier

Maak het deeg de avond van te voren zodat het goed op kan stijven en de volgende dag gemakkelijk tot bolletjes te draaien is.
Smelt de roomboter op een zacht vuurtje. Meng de bloem met de suiker en voeg hier de gesmolten boter aan toe. Voeg vervolgens een voor een de eieren er bij tot alles goed opgenomen is. Gebruik je grote eieren dan is dit voldoende, gebruik je middelgrote eieren voeg dan nog 4 tot 5 eetlepels water toe om het deeg wat smeuïger te maken.
Zet het deeg in een afgesloten bak in de koelkast.


Bereidingswijze:
Haal je deeg uit de koelkast, en rol het tot bolletjes het formaat van een stuiter.
Bekleed een bakplaat met aluminiumfolie (echt, dat bespaart je zo veel schoonmaakwerk!) en warm je wafelijzer op. Ik heb een Cloer en gebruik voor het bakken de middelste stand. Beboter de bakplaten van het wafelijzer 1 keer, dit is hierna niet meer nodig.

Leg keukenpapier klaar om hier je kniepertjes plat op af te laten koelen, zo lang ze nog warm zijn vervormen ze namelijk snel. Ik heb hier altijd een "opstelling" staan van 2*4 keukenpapiertjes in een vierkant (past per set ongeveer 10 kniepertjes op), als 1 set vol is dus je deze doorschuiven en set 2 pakken. Tegen de tijd dat set 2 ook vol is, zijn de kniepertjes van set 1 voldoende afgekoeld en leg ik ze op een keukenhanddoek. Ja, het is soms net lopende-band-werk! Doe de kniepertjes pas in een afgesloten bak als ze echt 100% afgekoeld zijn, anders worden ze slof.

Leg een bolletje deeg bijna achteraan op je wafelijzer. Door het sluiten van het ijzer wordt het deeg verdeeld over de bakplaten, zou je het bolletje in het midden plaatsen dan is de kans groot dat hij niet past. Sluit het wafelijzer snel en druk hem stevig aan met een ovenhandschoen (hij is namelijk loeiheet). Laat de kniepertjes 30 tot 35 seconden bakken, sla het ijzer open en haal het kniepertje met een spatel van het ijzer af. Sluit je ijzer zodat de warmte behouden blijft, en leg het kniepertje zo plat mogelijk en het keukenpapier. Begin vervolgens weer van voor af aan met een nieuw bolletje deeg.

Eet smakelijk!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten