dinsdag 21 oktober 2014

Flammkuchen


Eens iets anders dan koek of cake, en minstens net zo lekker! Vorig weekend hoorde ik over Flammkuchen,  en echt, ik had er nog niet eerder van gehoord. Wat je niet kent dat mis je niet, maar Flammkuchen zijn zo lekker dat ik wilde dat ik het eerder gekend had, jummie! Als je de naam hoort dan denk je natuurlijk gelijk aan een koek, maar dat is het niet.

Flammkuchen kun je het beste omschrijven als een soort van pizza maar dan met een andere basis, namelijk créme fraiche. Eerlijk? Ik vind Flammkuchen lekkerder! Oorspronkelijk worden Flammkuchen gemaakt met ui en spek, wat ik dus ook gedaan heb, maar je kunt hiermee natuurlijk naar hartelust variëren. De volgende keer mik ik een paar paprikareepjes er bij op, lijkt me heerlijk! Of een beetje blauwschimmelkaas door de créme fraiche! Het water loopr me al in mn mond! Flammkuchen heten in het Frans overigens Tarte Flambée, wat gelijk een stuk chiquer klinkt ;)

Maar eerst: De originele Flammkuchen!

Benodigdheden (4 personen als bijgerecht bij een soepje)
200 gram bloem
125 milliliter lauwwarm water
1 eetlepel olijfolie
4 gram gedroogde gist
1/2 theelepel zout
250 gram ontbijtspek of gerookt spek
1 flinke ui
2 eidooiers
200 gram crème fraîche
peper

Bereidingswijze (totaal ong. 1,5 uur):
(tip: Neem voor het deeg de dubbele hoeveelheid en vries de helft in. Handig voor een volgende keer, of voor pizza)
Leg de bloem op je aanrecht en maak een kuiltje hierin. Schenk hierin het water, de olijfolie en de gist. Verdeel de zout rondom de bloem aan de buitenkant, NIET in het water. Als zout met gist in aanraking komt gaat je gist dood en doet het niks meer.
Roer in het watermengsel en zorg dat er telkens een klein beetje bloem bij komt. Wanneer het een dik papje wordt kun je wat meer bloem tegelijk pakken, tot alle bloem opgenomen is. Kneed hierna het deeg 15-20 minuten flink door. Het deeg moet zo soepel en elastisch worden dat het, wanneer je het voorzichtig uit elkaar trekt, geen scheuren gaat vertonen.
Rol het deeg tot een bal en laat het op een warme plek ongeveer een uur rijzen tot het verdubbeld is.

Als je deeg voldoende gerezen is kun je het uit de kom halen. Heb je de dubbele hoeveelheid gebruikt, snij het deeg dan door en doe de helft in de vriezer. Sla de andere helft nog even door, niet te veel meer kneden. Leg het deeg op je aanrecht, maar het plat en rol het met een deegroller uit tot een platte schijf. Leg het op een bakplaat en leg dit even opzij.

Meng in een bakje je créme fraiche met de 2 eidooiers. Snij de ui in (halve) ringen en fruit deze, samen met de spek, even aan. Verdeel de créme fraiche over je deeg tot er een lekkere laag op ligt (ik was niet alles nodig). Verdeel de uienringen en de spek over de créme fraiche. Verdeel, als je wilt, de rest van de créme fraiche over het deeg.

Bak de Flammkuchen in 15-20 minuten op 225 graden tot de randen lekker knapperig zijn.
Verdeel de Flammkuchen in stukken, lekker bij een soepje!


Heb je Flammkuchen over? Bewaar ze in de koelkast, 1 of 2 dagen later zijn ze nog prima te eten!

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten