vrijdag 3 oktober 2014

Appel-koffiecupcakes


Een tijdje geleden al bakte ik deze cupcakes, maar ze waren me nog niet helemaal naar mn zin. Ik heb het recept nu eindelijk zo ver dat ik helemaal tevreden ben, hurray! Het idee voor de cupcakes heb ik van de pumpkin-spice-latte cupcakes die je deze tijd van het jaar zo vaak ziet in Amerika. Cupcakes met pompoen, kruiden en koffie. Ik heb 1 keer een poging tot bakken met pompoen gedaan en dat was geen succes, daarom bij deze de Hollandse versie, appel-koffiecupcakes!

Wat ben je nodig (16 stuks):
125 gram zachte boter
100 gram lichtbruine basterdsuiker
125 gram gewone suiker
2 eieren
3 theelepels oploskoffie
2 appels (geschild, 1 geraspt en 1 in blokjes)
250 gram zelfrijzend bakmeel
1/2 theelepel zout
2 theelepels kaneel (naar smaak. Ik ben gek van kaneel en mik er altijd lekker veel in)
1 theelepel vanille-essence, een vanillestokje of vanillepoeder
Slagroom
Pure chocolade


Hoe maak je deze heerlijke cupcakes:

Warm je oven voor op 170 graden.

Meng de boter samen met de suiker tot een glad beslagje. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en voeg, als de eieren goed opgenomen zijn, de geraspte appel en de oploskoffie toe. De andere appel bewaar je dus nog even. Gebruik je vanille-essence of een stokje, voeg deze dan ook nu toe.

Meng in een andere kom het zelfrijzend bakmeel, zout, kaneel en, wanneer je vanillepoeder gebruikt, de vanillepoeder samen. Meng deze droge delen lepel voor lepel door het beslag. Mix het beslag nog eventjes op de hoogste stand. Niet te lang, dan wordt je beslag te luchtig.

Neem nu je andere appeltje, schil hem, snij hem in blokjes en roer hem met de hand door je beslag. Verdeel het beslag over de cupcakevormpjes en bak ze in 20-25 minuten gaar.

Als de cupcakes afgekoeld zijn is het tijd ze te decoreren. Omdat deze cupcake mij doet denken aan appeltaart met koffie, hou ik het lekker simpel. Klop de slagroom stijf en spuit hem op de cupcakes. Neem een reep pure chocolade en "schil" hier met een dunschiller dunne reepjes vanaf. Verdeel deze reepjes over de cupcakes (het beste "schil" je rechtstreeks boven de cupcakes).

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten