zaterdag 27 september 2014

Appel-Notentaart



Mijn mams was jarig, en vroeg mij of ik een taart wilde bakken. Natuurlijk wil ik dat! Ik vroeg wat voor taart, maar dat maakte niet uit. Dus vroeg ik mijn lief, die me al tijden vraagt of ik eens een appeltaart wil bakken. 3 keer raden wat ik moest bakken; een appeltaart. Omdat ik geen zin had in een standaard appeltaart heb ik een variatie bedacht; een appel-notentaart.

De appeltaart zelf is gebaseerd op de Franse appeltaart, een taart met een minder zoete bodem, een appelcompote, en appelschijfjes.

Benodigdheden:
Voor de bodem:
250 gram bloem
50 gram suiker
Beetje zout
200 gram koude boter
1 eidooier
40 ml koude melk

Voor de compote:
90 ml water
500 gram appels, in kleine blokjes
125 gram rozijnen
1 steranijsje
Kaneel naar smaak

Verder:
2 eetlepels custardpoeder
3 appels in kleine schijfjes
200 gram gemengde noten
Honing
Poedersuiker
Abrikozenjam
Water

Rond bakblik (25 cm)

Allereerst maak je de bodem, ik heb gemerkt dat je deze (ivm het koelen) het beste een dag van te voren kunt kneden. Het deeg is dan koud genoeg om goed uit te rollen.
Meng de bloem met de suiker en de zout. Snij de boter in kleine stukjes en kneed deze, samen met de eidooier en de melk, door de bloem. Kneed niet te lang, zodra alles gemengd is is het goed genoeg. Pak het deeg in in plasticfolie en leg het in de koelkast. Minimaal een uur, een nacht is beter.

Hierna kun je de compote maken. Doe 90 ml water in een steelpannnetje en voeg hier de appels, de rozijnen, kaneel en de steranijs toe. Breng e.e.a. aan de kook en laat dit ongeveer 10 minuten koken (wel af en toe roeren)

Als dit klaar is, en je deeg is goed gekoeld, kun je verder met de bodem. Bebloem je werkblad, leg het deeg hier op en bebloem het deeg. Rol het deeg met een deegroller langzaam tot aan ronde plak van ongeveer 5 mm dik. Vet je bakvorm is of leg bakpapier op de bodem. Leg vervolgens je deegplak in de vorm en druk hem voorzichtig aan. Snij de randen af, het overgebleven deeg kun je invriezen.
Om te veel vocht op de bodem te voorkomen verdeel je 2 eetlepels custard over de bodem. Heb je dit niet in huis dan kun je ook prima paneermeel gebruiken.

Als de compote een beetje afgekoeld is is het tijd om de taart op te bouwen. Verdeel de compote over de bodem. Vind je de compote niet zoet genoeg dan kun je er eventueel nog 2 eetlepels suiker over verdelen. Schil de appels, snij ze in plakjes, en verdeel ze dakpansgewijs over de compote. Het handigst is om rond te gaan. Verwarm je oven voor op 180 graden en bak de taart in 60 minuten gaar. Als de taart gaar is kun je hem in de vorm af laten koelen.

Om een glansje over de taart aan te brengen kun je een eetlepel abrikozenjam en een gelijke hoeveelheid water te verwarmen in de magnetron en goed door elkaar te roeren. Dit verdeel je met een kwastje over de appeltjes (na het bakken).

Als laatste maak je de noten klaar. Leg 200 gram noten in een verwarmde koekenpan en verdeel 2 eetlepels honing hier overheen. Laat dit ongeveer 5 minuutjes op een niet te hoog vuur doorwarmen. Blijf er bij, want het verbrand snel! Verdeel de geroosterde nootjes over de taart.

Decoreer de taart met poedersuiker en eventueel slagroom.



Eet smakelijk!

1 opmerking: